Solen skiner på BRF Liljan

Brf Liljan har haft problem med oinbjudna gäster som besökt källarförråd och stulit andras ägodelar. När det var dags att se över fastighetens låscylindrar beslutade man att investera i ett passerkontrollsystem.

– Efter installationen av passerkontroll försvann inbrotten, vilket är en följd av att vi nu bland annat kan se i loggar vem som gick i dörren sist, säger Johan Nilsson, vice ordförande, Brf Liljan.

Föreningen har valt att installera digitala lås på alla 60 lägenhetsdörrar. En av anledningarna är enkelheten.

– Hyresgäster är nöjda med sin nya lägenhetslåsning, framför allt smidigheten när man stänger dörren. Bara att trycka stjärna och dörren är låst. För att öppna lägger man på sin bricka och öppnar, säger Anders Kööhler, arbetsledare hos Certego.

– Det är bra att man kan låna ut en tillfällig kod. Och om man tappar bort en nyckelbricka kan man stänga av funktionen på den brickan, säger Johan Nilsson, Brf Liljan.

Stabila system och duktiga installatörer är viktigt, men den ingrediens som är viktigast är ändå en engagerad styrelse och en nyfikenhet på ny teknik
- Det är viktigt att man har drivande personer i föreningen och det har Brf Liljan, säger Anders Kööhler, arbetsledare hos Certego i Karlstad.

Brf Liljan använder porttelefonen Ringa 1707 för att få koll på porten.
- Porttelefonen är bra och det är enkelt att öppna porten med sin mobiltelefon, säger Johan Nilsson.
Man har skruvat upp bokningstavlan Boka 1306 och installerat programmet Aptusportal Styra för att boka tvättid och bastu.
- Det är väldigt bra att man kan boka via Aptusportalen. Man bara loggar in och kan boka alla objekt via internet, var man än är, tycker Johan Nilsson.

Dörrbladsläsare Låsa 1189 kollar behörigheter i källarutrymmen. Det digitala lägenhetslåset heter Yale Doorman.
Ny teknik som förenklar den tekniska förvaltningen, samtidigt som produkterna skapar tillgänglighet och trygghet för bostadsrättsinnehavaren gör att branschen växer.
– Förut installerade vi mestadels larm, men ser nu tydligt att marknaden svänger från larminstallationer till passersystemsintegrationer, säger Anders Kööhler, Certego.

Nå? Vad ska bostadsrättsföreningar tänka på om man vill starta samma resa som Brf Liljan? Här får du fyra frågor som föreningen bör ställa sig:

  1. Vilka behov behöver vi lösa (nyckelhantering, förvaltningskostnader, tvättbokning, boendekommunikation, trygghet, bekvämlighet eller tillgänglighet)?
  2. Hur vill vi sköta administrationen av systemet (hosting, säkerhetsleverantör eller någon i föreningen)?
  3. Framtida behov (börja litet, bygga ut med ex mobila lösningar)?
  4. Vilka andra föreningar kan vi kontakta för rådgivning och referenser?

BRF Liljan, Karlstad